جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳

بخش ها

آرشیو ماهیانه


دسته ها:روانکاوی در انجمن فرویدی، روانکاوی در رسانه‌ها و در جامعه

آمریکا گسترش بریکس را کم‌اهمیت جلوه داد

اجلاس سران بریکس در ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای جنوبی، ۲۲ تا ۲۴ اوت ۲۰۲۳

 

دولت آمریکا پس از آن‌که در روز پنج‌شنبه دوم شهریور، خبر پذیرش شش کشور دیگر به عضویت در گروه قدرت‌های اقتصادی نوظهور (بریکس) اعلام شد، این موضوع را کم‌اهمیت جلوه داد و گفت به همکاری‌ با شرکای خود در سراسر جهان ادامه می‌دهد.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی روز پنج‌شنبه اعلام کرد، گروه بریکس که تاکنون متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بوده است، در سال آینده رسماً شش کشور دیگر از جمله ایران را که از زمان انقلاب اسلامی در سال ۵۷ به این سو، دشمن دیرینه ایالات متحده محسوب می‌شود، به عضویت خواهد پذیرفت.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در این باره گفت: «ایالات متحده کماکان معتقد است که کشورها می‌توانند شرکا و گروه‌هایی را که می‌خواهند با آنها متحد شوند انتخاب کنند.»

او افزود: «ما به همکاری دو جانبه و منطقه‌ای و تبادل نظر در همه موارد با شرکا و متحدین خود ادامه می‌دهیم تا شراکت‌مان را با آنها رونق ببخشیم و از صلح و امنیت در جهان پاسداری کنیم.»

هند که یکی از اعضای تاسیس‌کننده بریکس است، در عین حال، متحد دیرینه آمریکا نیز محسوب می‌شود.

این کشور در ماه آینده اجلاس گروه ۲۰ را در دهلی‌نو برگزار می‌کند که علاوه بر قدرت‌های اقتصادی نوظهور، سران برخی از مهم‌ترین کشورهای توسعه‌یافته نیز در آن گرد هم می‌آیند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در جلسه روز پنج‌شنبه‌اش در کاخ سفید با همتایان بریتانیایی، فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی‌ خود، علاوه بر مسئله حمایت از اوکراین، به بحث درباره اجلاس گروه ۲۰ نیز پرداخت.

کاخ سفید نیز در روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، قدرت‌های غربی خواهان رسیدن به «نتایج مستدل» در دهلی‌نو هستند؛ چیزی که بتواند «با دستور جلسه‌ای نویدبخش و بلندپروازانه برای کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور، نقش گروه ۲۰ را به‌عنوان مهم‌ترین مجمع همکاری‌های اقتصادی ثابت کند.»

کشورهای تشکیل‌دهنده بریکس به توافق رسیده‌اند که از ژانویه سال ۲۰۲۴، از ایران در کنار عربستان سعودی، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین برای عضویت در این گروه دعوت کنند. در این میان، عربستان سعودی می‌گوید پذیرش این دعوت نیازمند بررسی بیشتر است و هنوز در این باره تصمیمی نگرفته است.

 

منبع: رادیو فردا

 


پیوند کوتاه به این مطلب:

https://freudianassociation.org/?p=69569

  تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۲، ساعت: 07:25