جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳

بخش ها

آرشیو ماهیانه


دسته ها:روانکاوی در انجمن فرویدی، روانکاوی در رسانه‌ها و در جامعه

طرح مرکز پژوهش‌های مجلس برای ممنوعیت تبلیغات مهاجرتی در فضای مجازی

 

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی درباره تبلیغات در فضای مجازی، خواهان «ممنوعیت هرگونه تبلیغات درباره مهاجرت» شد و همچنین بر «ممنوعیت اینفلوئنسری افراد زیر ۱۸ سال» و «لزوم اخذ مجوز اینفلوئنسر‌های حوزه گردشگری» تاکید کرد.

در بخشی از این گزارش با اشاره به آنچه «تأیید تبلیغات» توصیف شده، آمده است که افراد تبلیغ کننده که «معمولاً افراد مشهور و سرشناس» هستند در فضای مجازی از روش «تایید» برای معرفی محصول یا خدمات استفاده می‌کنند.

این مرکز در ادامه پیشنهاد کرد که «تأییدکننده‌های تبلیغات» یا همان «افراد مشهور و سرشناس» باید به‌طور مشخص و شفاف تبلیغی‌ بودن محتوا را با علامت‌های مشخص به مخاطب اطلاع دهند و «ماهیت تبلیغاتی اطلاعات مطرح‌شده را افشا کنند» و همچنین باید مخاطبان را «از وجود هر گونه قرارداد مالی با تولیدکنندگان» مطلع نمایند.

این مرکز همچنین خواهان تعیین سازوکاری برای «قابل شناسایی» بودن همه تبلیغ‌کنندگان در فضای مجازی شده است.

در بخشی از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نیز تاکید شده که «افراد زیر ۱۸ سال نباید اینفلوئنسری کنند» و دادن هر گونه تبلیغات به افراد زیر ۱۸ سال نیز باید ممنوع شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه پیشنهاد کرد که برای نقض این مورد، مجازات «دو سال محرومیت از هرگونه فعالیت تبلیغاتی به‌عنوان اینفلوئنسر» تعیین شود.

این مرکز همچنین با تاکید بر «ممنوعیت هر گونه تبلیغات درباره مهاجرت»، آن را عامل «بالا رفتن آمار مهاجرت» عنوان کرده است. در این گزارش عنوان شده که برای جلوگیری از افزایش مهاجرت، باید «هر گونه تبلیغات درباره مهاجرت، خرید ملک، تحصیل، سرمایه‌گذاری، اخذ اقامت و ویزا در خارج از کشور» در همه رسانه‌ها و به هر شیوه صریح یا ضمنی ممنوع شود.

در بخش دیگری از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نیز پیشنهاد شده که «تبلیغات در حوزه گردشگری مستلزم اخذ مجوز» شود.

این مرکز با اشاره به اینکه وجود فناوری‌های جدید و ابزارهای مختلف مانند گوشی و تبلت میزان دسترسی‌پذیری عمومی به تبلیغات حوزه گردشگری را افزایش داده است، افزود: این تحولات باعث «تضییع حقوق مصرف‌کننده به‌دلیل سوءاستفاده ارائه‌دهندگان خدمات سفر در فضای مجازی» و «آسیب به مقاصد و جاذبه‌های گردشگری به‌دلیل استقبال زیاد و فراتر از ظرفیت» برخی مراکز گردشگری شده است.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید شده که باید «هر گونه فعالیت در حوزه تبلیغات گردشگری در چارچوب مقررات این حوزه و اخذ مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی» محدود شود.

 

منبع: رادیو فردا


پیوند کوتاه به این مطلب:

https://freudianassociation.org/?p=68472

  تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ساعت: 08:24