جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳

بخش ها

آرشیو ماهیانه


دسته ها:روانکاوی در انجمن فرویدی، روانکاوی در رسانه‌ها و در جامعه

کارزار رفع حصر از سنگ نگاره داریوش بزرگ در بیستون

درخواست رفع حصر از کتیبه داریوش بزرگ در بیستون

جناب آقای عزت‌الله ضرغامی

وزیر محترم میراث فرهنگی

سلام؛

نقش برجسته داریوش بزرگ در بیستون کرمانشاه به عنوان بزرگترین کتیبه میخی دنیا، به دستور داریوش بزرگ ایجاد شده و پیروزی وی بر گئومات (بردیای دروغین) و نُه تن از دشمنانش را که به اسارتش درآمده‌اند، به تصویر کشیده است. این اثر بین سال‌های ۵۲۰ تا ۵۱۸ ق.م ایجاد گردید. در زیر این نقش برجسته نیز شرح این اثر به خط میخی و به سه زبان فارسی باستان، ایلامی نو و اکدی (بابلی نو) نگاشته شده. در واقع کتیبه داریوش بزرگ که طولانی‌ترین کتیبه‌ای است که در دنیا به زبان فارسی نگاشته شده کلید کشف زبان‌های بابلی، آشوری و همه زبان‌هایی است که به خط میخی نوشته شده است. در بیستون چندین سنگ‌نگاره از شاهان مختلف ایرانی وجود دارد و معروف‌ترین آن‌ها نه فقط در بیستون بلکه در کل ایران و جهان، سنگ‌نگاره داریوش اول است؛ بزرگترین کتیبه میخی دنیا. اینجا جایی بوده که راه شاهی از آن می‌گذشته که پایتخت بابل و ماد را به هم متصل می‌کرده است، در نتیجه از این محل مسافران زیادی عبور می‌کردند و محل مناسبی بود تا داریوش اول گزارش فتوحات خود را بر سنگ تراشیده و برای آیندگان نیز به یادگار بگذارد. (منبع: خلاصه‌ای از سایت میراث جهانی بیستون)

سنگ‌نبشته بیستون از ۲۲ تیر ۱۳۸۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده‌ و از همان زمان سازمان میراث فرهنگی این مملکت تصمیم گرفته که این بنا را از دید مردم دنیا پنهان کند و این نقشه و برنامه در ۴ دولت مختلف با جدیت ادامه داشته است! چرا از زمان ثبت جهانی محوطه باستانی بیستون به جای ارتقای وضعیت آثار و میراث برجسته این سایت باستانی با چنین وضعیتی مواجهیم؟!! میراثی ثبت جهانی شده، آیا نباید مرمت و نگهداری و بازدید از آن چندین برابر شود؟! افسوس که چنین گنجینه‌ای که مایه مباهات و فخر ایران، تاریخ و فرهنگ و تمدنش است و باید همگان بهره‌مند و مسرور از دیدن آن گردند، بیش از ۱۶ سال است که از دید مردم خود ایران نیز پوشیده شده است. اینکه چرا اثری دقیقا بعد از اینکه به ثبت یونسکو رسیده چنین مورد بی‌مهری و بی‌اعتنایی قرار گرفته جای سوال دارد؟! این حصارها و داربست ها با چه غرض و هدفی سال‌هاست آنجا مستقر شده‌اند؟! اگر هدف مرمت کتیبه بود آیا نباید طی این سال‌ها این مرمت انجام می‌شد؟!

۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ وزیر میراث فرهنگی، عزت الله ضرغامی از این میراث منحصر به فرد ایران و جهان بازدید کرد اما از آن زمان تاکنون هیچ تلاشی برای تغییر وضعیت کتیبه بیستون صورت نگرفته است. در جستجوی اینترنتی خبری برای بازدید عمومی نمی‌بینیم و هنوز هم در سایت‌ها و پایگاه‌های خبری نوشته شده که “بازدید از کتیبه و نقش برجسته بیستون در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.” و شماره تلفن‌هایی که از این محوطه تاریخی در اینترنت موجودند پاسخگو نیستند.

ما امضاکنندگان این کارزار از جناب آقای عزت الله ضرغامی وزیر محترم میراث فرهنگی درخواست داریم که هرچه زودتر مرمت این گنجینه جهانی پایان یافته و یا شرایطی فراهم گردد که بازدید از این میراث جهانی که پشت میله‌های داربست با شکلی ناشایست پوشیده شده است برای ایرانیان و جهانیان که بسیار مشتاق دیدن آن هستند، میسر شود.

 

منبع: سایت کارزار


پیوند کوتاه به این مطلب:

https://freudianassociation.org/?p=71878

  تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲، ساعت: 05:38