دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳

بخش ها

آرشیو ماهیانه


دسته ها:اعدام های غیر فقهی و غیر شرعی، روانکاوی در انجمن فرویدی، روانکاوی در رسانه‌ها و در جامعه

وکیل متهمان آبان: دیوان عالی گفته اتهامات در حد محاربه نیست

یکی از وکلای متهمان محکوم به اعدام اعتراضات آبان ۹۸: دیوان عالی گفته اعمال ارتکابی در حد محاربه نیست

 

حکم اعدام این سه متهم اعتراضات آبان ۹۸ با مخالفت‌های کم‌سابقه‌ای روبرو شد
 

حسین تاج، وکیل دادگستری در ایران، می‌گوید دیوان عالی کشور در رسیدگی به درخواست اعاده دادرسی امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی تشخیص داده که اقدامات این سه نفر “در حد محاربه نیست”.

در قوانین ایران محاربه به معنی استفاده از سلاح برای ایجاد رعب و وحشت است.

آقایان مرادی، تمجیدی و رجبی پس از اعتراضات آبان ۹۸ به اعدام محکوم شده بودند، اما دیوان عالی در ایران دستور رسیدگی مجدد به پرونده را داده و آن را به شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب فرستاده است.

حکم اولیه اعدام برای این سه نفر مخالفت‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت.

 

حسین تاج، وکیل دادگستری در توییتر خود توضیح داده است که دیوان عالی هم “ایرادات شکلی” را پذیرفته و هم گفته: “اعمال ارتکابی نامبردگان با توجه به کم و کیف آن و شرایط پیش آمده در حد محاربه نیست”.

منظور از ایرادات شکلی نقض مقررات و تشریفات در تحقیقات و دادرسی یک پرونده است.

آقایان مرادی، تمجیدی و رجبی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی که به احکام سختگیرانه برای متهمان سیاسی مشهور است، حکم اعدام، زندان و شلاق گرفته بودند.

فعالان حقوق بشر از دسترسی نداشتن این سه به وکیل انتخابی خود در دادگاه اولیه انتقاد کرده و می‌گفتند آنها برای اعتراف علیه خود تحت فشار و شکنجه بوده‌اند.

 

امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی از جمله هزاران بازداشتی اعتراضات آبان هستند
 

حسین تاج با ابراز خرسندی از تصمیم دیوان عالی گفته است: “حکم صادره از سوی شعبه اول دیوانعالی کشور از دلایلی است که می‌توان هنوز به رسیدگی عادلانه امید داشت”.

اعلام حکم اعدام آقایان مرادی، تمجیدی و رجبی به مخالفت‌های گسترده‌ای علیه مجازات اعدام در ایران منجر شد.

تنها چند روز پس از آن که دامنه اعتراض‌ها به جایی رسید که “اعدام نکنید” جزو ترندهای جهانی توییتر شد، اجرای حکم اعدام متوقف و رسیدگی به درخواست بررسی مجدد پرونده پذیرفته شد.

پیش از این بابک پاک‌نیا، یکی دیگر از وکلای این پرونده، گفته بود که در مرحله تحقیقات مقدماتی “برخلاف مقررات” اصلا وکیلی حضور نداشته و “همین یک تخلف کافی است که حکم نقض شود.”

در آبان ۱۳۹۸ با تایید آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، قیمت بنزین به طور غافلگیرانه سه برابر شد و موج بی‌سابقه‌ای از اعتراضات شهرهای مختلف ایران را دربرگرفت.

هرچند آغاز تجمع‌ها مسالمت‌آمیز و با بستن خیابان‌ها بود، اعتراضات به سرعت به خشونت کشیده شد و ماموران امنیتی ده‌ها نفر از معترضان را به ضرب گلوله کشتند و هزاران نفر را بازداشت کردند.

 

منبع: بی بی سی فارسی


پیوند کوتاه به این مطلب:

https://freudianassociation.org/?p=54070

  تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۹، ساعت: 09:59