یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳

بخش ها

آرشیو ماهیانه


دسته ها:روانکاوی در انجمن فرویدی، روانکاوی در رسانه‌ها و در جامعه، عفاف و حجاب!

استاد حوزه علمیه: مرگ مهسا امینی حتی اگر در اثر ضربه هم نباشد «قتل است»

🔻استاد حوزه علمیه: مرگ مهسا امینی حتی اگر در اثر ضربه هم نباشد «قتل است»

آیت الله محمد سروش محلاتی، پژوهشگر دینی و  از استادان حوزه علمیه قم با استناد به آموزه‌های اسلامی می‌گوید که مرگ مهسا امینی حتی اگر در اثر ضربه جسمی هم اتفاق نیافتاده باشد باز هم از نظر فقه اسلامی «موضوع قتل» منتفی نمی‌شود.

این استاد حوزه علمیه در تلگرام خود نوشته که بر اساس یک «قاعده فقهی»، اگر فردی را به زور ببرند و اجازه همراهی خانواده‌اش را هم ندهند و همه دقایق زندگی او در زمان غیبت کاملا روشن و بدون ابهام نباشد، مسئولیت جان او با کسانی است که او را برده اند و آنها «متهم» هستند و باید برائت خود را اثبات کنند.

او برای این گفته خود روایتی از حضرت علی (ع)  نقل کرده است که در آن عمر، خلیفه دوم مسلمانان را در مرگ زنی مقصر دانسته بود.

او گفته: «خلیفه دوم زنی را احضار کرد و او در اثر نگرانی و ترس، جنین خود را سقط کرد. اصحاب خلیفه او را تسکین می‌دادند که چیزی نیست. تو در مقام تادیب بودی و قصد خیر داشتی ولی امیر المومنین فرمود دیه جنین بر عهده خلیفه است.»

آیت الله محلاتی می‌گوید:‌ «با فرض اینکه مرگ متوفا در اثر اضطراب روانی (و نه ضربه جسمی) اتفاق بیفتد ، باز هم نباید موضوع “قتل” را منتفی تلقی کرد . زیرا اگر این شرایط ناسازگارِ روحی در اثر حضور اجباری در یک فضای خاص اتفاق بیفتد ، “سببیتِ” ان افراد در وقوع حادثه قابل انکار نیست.»

او افزود: «اگر فردی سابقه “بیماری” دارد و بدلیل آن سابقه به ضمیمه “ناراحتی” که شخصی بر او وارد می‌کند مثل فریاد زدن بر سر او یا بردن در محیط پر استرس ، از دنیا برود ، از نظر فقهی ، حکم قتل ثابت است.»

eskannews.com
@eskannews_com

 

منبع: کانال تلگرامی اسکان نیوز

 

پیوند کوتاه به این مطلب:

https://freudianassociation.org/?p=63603

  تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۱، ساعت: 07:57