یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳

بخش ها

آرشیو ماهیانه


دسته ها:روانکاوی در انجمن فرویدی، روانکاوی در رسانه‌ها و در جامعه، عفاف و حجاب!

نماینده مجلس راه‌اندازی گشت ارشاد را «تلاش وزیر کشور برای گریز از استیضاح» توصیف کرد

عکس مربوط به فعالیت گشت ارشاد در سال‌های گذشته است

 

چند روز پس از اعلام رسمی خبر راه‌اندازی دوباره «گشت ارشاد»، یک نماینده مجلس شورای اسلامی وزیر کشور را متهم کرد که «برای گریز از استیضاح»، خود را در زمینه حجاب «فعال نشان می‌دهد».

احمد علیرضابیگی روز چهارشنبه، ۲۸ تیر، در گفت‌وگو با سایت «خبرآنلاین» گفت که احمد وحیدی، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی، ماجرای گشت ارشاد را مطرح کرده است «تا مجلس را با توصیه‌ها و سفارش‌هایی مواجه کند تا به نمایندگان بگویند، حالا وقت استیضاح نیست، چرا که وزیر کشور وسط میدان جنگ است».

آقای علیرضابیگی در ادامه با اشاره به این‌که «اصلاً موضوع حجاب محلی از اعراب ندارد» افزود: «ظاهر کار طوری نشان داده می‌شود که مثلاً در شرایط فعلی اولویت ما حجاب است، ولی این اولویت با اولویت مردم انطباق ندارد. چرا که اولویت مردم وضعیت زندگی، خوراک، پوشاک، مسکن و… است.»

به گفته این نماینده مجلس، این اولین بار نیست که یکی از مقامات جمهوری اسلامی از موضوع «حجاب» و «گشت ارشاد» سوء استفاده می‌کند و در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد نیز فرمانده نیروی انتظامی آن زمان، «پشت گشت ارشاد پنهان شده بود» و «رئیس‌جمهوری که وزیر خارجه خود را در آسمان عوض کرد، نتوانست فرمانده نیروی انتظامی را عوض کند».

اظهار نظر این نماینده مجلس پس از آن منتشر می‌شود که سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فرماندهی انتظامی، روز یک‌شنبه، ۲۵ تیر، با اعلام آغاز به کار دوباره واحدهای «گشت‌ و پیاده» برای برخورد با زنانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند، گفت: «پلیس به درخواست گروه‌های اجتماعی و همچنین تاکید روسای جمهور و قوه قضائیه» اقدام به استقرار این گشت‌ها در سراسر کشور کرده است.

استقرار گشت‌های خودرویی و پیاده انتظامی برای برخورد با زنانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند، در مناطق مختلف شهرها در حالی انجام می‌شود که تنها دو ماه به سالگرد کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد باقی مانده است.

پس از مرگ مهسا (ژینا) امینی که به اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» انجامید، موج فزاینده مخالفت زنان با حجاب اجباری در ایران به شکل گسترده‌ای اوج گرفت.

 

منبع: رادیو فردا


پیوند کوتاه به این مطلب:

https://freudianassociation.org/?p=68917

  تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۲، ساعت: 09:38