پنج شنبه ۷ تیر ۱۴۰۳

بخش ها

آرشیو ماهیانه


دسته ها:روانکاوی در انجمن فرویدی، روانکاوی در رسانه‌ها و در جامعه

گزارش همایش روز ملی تشکل‌ها در وزارت کشور در تاریخ ۲۲ امرداد ۱۴۰۲

 

 

به نام خدا

گزارش برنامه روز ملی تشکل ها در وزارت کشور مورخ ۲۲ امرداد ۱۴۰۲ 

ساعت ۸ در تالار وزارت کشور حاضر شدیم در گیت اولیه اسامی ما را پرسیدند که نام مشهدی در سیستم بود و پورطرق را بعنوان همراه معرفی کردیم. .پس از عبور از گیت x ray وارد سالن شدیم و کارت و پکیج را دریافت کردیم. از یکی از مسئولان پرسیدیم امکان آن هست که بعد از مدتی کس دیگری جایگزین ما در جلسه شود که متصدی گفت «بله پس باید کارتی که به گردن دارید را به او بدهید.» ابتدا بیشتر شرکت کنندگان پوششی مذهبی داشتند و چند آخوند هم بینشان بودند اما به مرور تنوع افراد حاضر بیشتر شد. با توجه به پوشش محلی بعضی از شرکت کنندگان به نظر می رسید از شهرها ی دیگر هم در جلسه شرکت کرده بودند.

ابتدا در یک سالن پذیرایی انجام شد. از غرفه های نمایشگاه که تعدادی از سمن ها داشتند دیدن کردیم و از فضا و پوستر بزرگی که لوگوی انجمن های شرکت کننده از جمله انجمن فرویدی را نمایش می داد عکس گرفتیم.

جلسه ساعت ۹:۱۰ با خواندن قرآن آغاز شد. مجری یک زن چادری بود که به انجمن  ها به عنوان تشکل هایی که به نام ایران برای سربلندی ایران تلاش میکنند خوش آمد گفت و بعد سرود جمهوری اسلامی پخش کردند.

سخنران اول دکتر ولیئی معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور بود. دکتر ولیئی گفت که در این همایش ۴۳ غرفه ی نمایشگاهی  از بین گروه های جهادی و گروه های مردمی و تشکل های بین المللی  حضور دارند.حدود ۷۳۰ تشکل دعوت پیامکی را را قبول کرده بودند و با توجه به ظرفیت کم سالن، سامانه را از ساعت ۵ جمعه بسته بودند.

او از نداشتن نظام و شاخص ارزشیابی مناسب برای تشکل ها صحبت کرد  و بیان کرد امسال بر اساس ۵۰ سال خدمت کردن تشکل ها از آنها تجلیل میکنند تا سال بعد بتوانند نظام رتبه بندی، غربالگری و امتیاز دهی مناسبی جهت انتخاب شایسته ترین تشکل ها فراهم آورند.

سپس به اعلام شفاهی برنامه بعد از ظهر پرداختند که به شرح زیر بود:

۱. گفتگوی تشکل ها و سازمان‌های خدمت رسان شامل ثبت- اداره مالیات- وزارت کشور- شهرداری که گفتند تشکل ها می توانند سوالات عمومی و اختصاصی خود را از آنها بپرسند.

۲.میز گفتگوی تشکل ها و تجارب موفق آنها

۳. میز گفتگوی شبکه سازی و هم افزایی و جمع سپاری.

برنامه صبح اعلام نشد.

او درباره ی شورای توسعه و حمایت از سمن ها و  انتخابات آن گفت که  برای اولین بار در سال ۹۸ انجام شده که بخاطر کرونا نتوانسته بودند هر دو سال انتخابات را برگزار کنند و و آبانماه امسال دومین انتخابات نمایندگان سمن ها در سه سطح ملی استانی شهرستانی (۴ نماینده ملی- ۲ نماینده استانی و هر شهرستان یک نماینده ) برگزار خواهد شد و از تشکل های حاضر خواست که در آن شرکت کنند .

دکتر ولیئی به سه اتفاق مهم اشاره کرد  که در سال جاری افتاده است : ۱- جلسات با نهادهای نظارتی برای اخذ به موقع پاسخ استعلام به تشکل های مردم نهاد و رفع مشکل طولانی شدن اخذ پروانه تشکل ها، ۲- جلسه با  سازمان ثبت و قرار شده کارتابل ثبت را الکترونیکی کنند تا پروسه ی ثبت از سه چهار ماه به یک هفته برسد. ۳- کوتاه کردن مدت اخذ پروانه  ماده ۴ شورای سمن ها و در آیین نامه ۹۵/۶/۶ سمن ها که ظرفیت آن فعال شده است:

https://www.rrk.ir/Laws/ShowLaw.aspx?Code=11593

«ماده ۴ـ تشکل ھایی که موضوع فعالیت آنھا مشترک است درصورت وجود شرایط زیر می توانند تقاضای تشکیل شبکه در سطوح ملی یا استانی کنند :

الف ـ حداقل پنج تشکل باشند . ب ـ حداقل دو سال از تاریخ ثبت آنھا گذشته باشد . پ ـ به وظیفه مندرج در ماده ) (٣١عمل کرده باشند .

تبصره ـ تشکلھایی که در سطح بین المللی فعالیت میکنند نمیتوانند تقاضای تشکیل شبکه کنند»

او درباره ی فراهم آوردن صدور موافقت نامه موقت تاسیس برای تشکل های فوری بنابر تشخیص سازمان اجتماعی کشور صحبت کرد  و گفت بعنوان اولین مورد این موافقت نامه برای اورژانس دارد صادر میشود.

او همچنین از توانمندسازی و آموزش تخصصی ارکان تشکل ها مثل مدیرعامل یا بازرس صحبت کرد و برای انجام این کار  مکاتبه ای با وزارت علوم داشته اند  تا بتوانند رشته ای با عنوان مدیریت خیریه و سازمان های مردم نهاد تاسیس کنند.

مورد دیگر این بود که قانون تشکل های مردم نهاد در کمیسیون های مجلس در حال بررسی است؛ ۷۰ ماده آن بررسی شده ۲۵ ماده مانده که در مجلس دارند انجام میدهند.

دکتر ولیئی از برنامه های جدید وزارت کشور صحبت کرد از جمله:افتتاح پارک تشکل ها در چیتگر در تاریخ ۲۲ امرداد ۱۴۰۲، جشنواره فیلم کوتاه مشارکت های اجتماعی، تاسیس صدای تشکل ها، فراهم سازی کتب تجربه های موفق افراد در تشکل ها، همچنین گفت در دادگستری اولین میز تشکل های سازمان های مردم نهاد هفته پیش تشکیل شده و به دنبال تشکیل این میز در سایر وزارتخانه ها هستند. از ارسال درخواست به قوه قضاییه برای ایجاد شعبه حل اختلاف برای رسیدگی به به امور سمن ها نیز خبر داد.

پس از او، دکتر عباسی معاون وزیر و رئیس اداره مشارکت های اجتماعی وزارت کشور صحبت کرد که بیشتر در مورد اهمیت سازمانهای مردم نهاد صحبت کرد.

پس از دکتر عباسی، دکتر زهره الهیان نماینده مجلس و رئیس فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد گفت که طبق فرمایشات رهبری اگر لایه‌های میانی به صحنه نیایند گام دوم انقلاب میسر نخواهد شد، او حضور مردم در زمان اوج فوتی‌های کرونا با اجرای طرح شهید سلیمانی را از الگوهای موفق حضور همگانی مردم عنوان کرد. گفت دستگاه‌های مسئول از تشکل‌هایی که در حوزه‌های تخصصی فعالیت می‌کنند کمک بگیرند و به آنها مقام مشورتی بدهند، تشکل‌هایی که در حوزه سلامت کار می‌کنند در یک نظام رتبه‌بندی شناسایی، آنهایی را که کارنامه درخشانی داشتند مقام مشورتی و نظارتی داده و واسپاری کنند و مواردی را مطرح کردند از جمله تاخیر در بحث قانون تشکل‌ها، استفاده از فناوری برای ایجاد نظام جامع هوشمند صدور مجوزها، ایجاد نظام جامع مطالبه‌گری، منصوب شدن دستیار مردمی‌سازی در دولت. ایشان با توجه به مسائل امنیتی و سیاسی در وزارت کشور در خصوص ورود و خروج اعضای تشکل ها از دکتر عباسی مکانی را در خارج از وزارت کشور جهت فعالیت تشکل ها درخواست دادند.

در خصوص تعامل و حمایت‌های دستگاه‌ها از تشکل‌ها گفتند اینطور نباشد که به طور مثال بهزیستی فقط به تشکل‌هایی که خودش مجوز صادر می‌کند حمایت و امکانات دهد، بلکه موضوعی و البته در قالب یک سامانه قابل انجام است. و اگر فلان تشکل از وزارت کشور مجوز گرفته اگر موضوعاً به بهزیستی برمی‌گردد مثلاً حوزه معلولین، بهزیستی از این تشکل هم حمایت داشته باشد.

با توجه به جنگ شناختی دشمن و تزریق ناامیدی و یأس در دل جوانان از تشکل‌ها در جهت مشارکت ملت در تعیین سرنوشت خود استمداد نمود. در فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد می‌خواهیم در ارتباط با شما باشیم از این بابت که نمایندگان مردم با ظرفیت‌های نهادهای مردمی و تشکل‌های مردمی بیشتر آشنا شوند

سپس خانم زهرا سادات نیری مدیرعامل موسسه عترت فاطمه قدری در مورد فعالیت‌های موسسه صحبت کردند و پیشنهادات زیر را راهگشای مسائل پیش روی خیریه‌ها در تحقق اهداف والای تعالی خانواده ایرانی دانستند: ایجاد پوشش برای تامین آینده خانواده‌های نیازمند در قالب سرمایه‌گذاری‌های مولد، اجباری نمودن فعالیت‌های داوطلبانه در خیریه‌ها، ایجاد تمایز اجتماعی برای داوطلبین کار خیر، استاندارد‌سازی و اعتبار بخشی به خیریه‌ها، ایجاد سیستم مدیریت اطلاعات جامع در صنعت خیریه، جهت دهی و تمرکز فعالیت سازمان‌های خیریه.

سپس محمد الموتی نماینده تشکل‌های ملی در شورای ملی توسعه و حمایت ابتدا در خصوص جلوگیری از انحرافات در مشارکت‌های اجتماعی صحبت کرد و سپس گفت برای ایجاد ایران قوی همه متحد هستیم و فرقی بین گروه جهادی و ان جی او و … نباید گذاشت و در خصوص سریع‌تر شدن فرایند صدور پروانه صحبت کرد.

پس از او سید احمد عبودتیان دستیار رئیس جمهور در امور مردمی‌سازی دولت در خصوص به میدان آمدن حلقه‌های میانی در دهه ۶۰ و اینکه در دهه ۷۰ به واسطه تفکری که انقلابی اصیل نبوده مردم کنار گذاشته شدند سخن گفت و اینکه حالا این آهنگ به صدا درآمده که این مسیر برگشت پیدا کند ۴ نکته را اعلام کرد. یکی حکمرانانی که اعتقاد داشته باشند که اساساً قرار بوده مردم کار کنند البته بخشی از حکمرانان در این دو سال که دولت مستقر شده به این مطلب اعتقاد دارد می‌بایست همه حکمرانان به این اعتقاد که شخص رهبر و برخی مدیران در سطح عالی دارند برسند، نکته دیگر اینکه مردم چگونه نقش آفرینی کنند و این نیاز به الگو دارد و فناوری به نام حلقه‌های میانی، افرادی باید مسئله را موشکافی کنند و سپس مسیر را برای همکاری همه مردم باز کنند، نکته دیگر پذیرش مردم زیرا جاهایی مشارکت مردم کاهش پیدا کرده و باید مردم نقش آفرینی کنند و نکته چهارم ساز و کار است که مجلس باید زحمت آن را بکشد.

سپس وزیر کشور سخنرانی کرد. او از مشارکت سیاسی صحبت کرد و ‌اینکه مشارکت اجتماعی، زیرساخت مشارکت سیاسی است و به جامعه پذیر کردن مردم کمک می دهد. او ادامه داد: ” در جنگ ترکیبی و اغتشاشات سال گذشته، بروز و ظهور مهم اش مال جامعه ناپذیری از کسانی بود که به دلیل ضعف عملکرد جریانات اجتماعی نتوانسته بودند آنها را جامعه پذیر کنند. جامعه پذیر کردن  یعنی یک هدف عقلانی، مدبرانه هدفمند رو به رشد و متعالی درست کردن. به نظر می‌رسد در این بخش با ضعفی مواجه بودیم که بخشی ولو اندک، حالا عزیز ما، پاره تن ما هستند ولی تبدیل می‌شوند به جریانات هدفمند.  مشارکت‌ اجتماعی افراد را صاحب مسئولیت و تعهد می کند. گر کسی‌به کشورش، پرچم کشورش احترام نگذارد، دچار مشکل هویتی شده‌ است‌. کسی می شود تصور کند که در این جریان بتواند جوری عمل کند که کشورش را در منظر بیگانگان تضعیف کند و بعدا ما بتوانیم او را تشویق کنیم.  هیچ تشویقی درکار نیست.  مشارکت اجتماعی با ایجاد احساس تعلق به جوامع محلی و ملی این احساس تعلق را ایجاد می کند. کسی که احساس تعلق در او ایجاد شود به آن جامعه ضرر نمی زند. دشمن جامعه را دوست نشان نمی دهد، منافع کشور خودش را برای منافع کشور دیگر حراج نمی کند. نقش نهادهای مردمی مثل شما عزیزان در این  حرکت و تحرک اجتماعی بسیار مهم‌است و ابن نقش بسیار قابل‌ احترام است چون دارید به کشور، ملت،  به تاریخ، به آینده خدمت می کنید. البته هرکدام در یک کسوت و با یک برنامه  هستید ولی در کل به سمت یک موضوع حرکت می شود و لذا حق این است که از تک تک شما عزیزان که در این راه گام نهادید،برای سامان دادن حرکت مردم برای توسعه‌ کشور  و حل مشکلات مردم و کشور حائز اهمیت است‌ و لذا قابل تقدیر است‌، تشکر کنم.

فضای مجازی و هوش مصنوعی دنیای جدیدی ایجاد کرده که باید بشناسیم و هم آنرا از حیث جریانات اجتماعی و تحرک اجتماعی بازشناسی کنیم. اولین چیزی که در این دنیای جدید به قربانگاه می رود، هویت انسان‌ها است‌ و برای آینده بشر خطرناک است. برای شناخت به کنترل درآوردن و یا سازگاری همراه با اعمال سلایق خودمان کار مهمی‌ است. یکی از کارهای مهم این تشکل‌های اجتماعی‌ این است‌ که خودمان را‌ برای دنیای جدید آماده کرده ایم و شناخته ایم. این‌که مضرات این دنیای جدید حاکم نشود ولی بتوانیم از منافع آن بهره‌مند شویم و هویت و تحرک را حفظ کنیم. همه میدانیم که در پروژه جهانی سازی اصل ماجرا، نفی هویت ها به نفع هویت های تعریف شده در دنیای غرب بود. شاید در نقشه راه نیاز به قانون باشد، شما باید ارائه راهکار بدهید. از فرصت رهبر عزیزمان استفاده کنیم که بسیار به امور اجتماعی توجه و عنایت دارند. ایشان به حلقه‌های میانی‌ اشاره کردند. همین تحرک اجتماعی ایجاد کرده. دولت قوی وزارتخانه های قوی نیست آحاد ملت باید قوی باشند.»

بلافاصله بعد از سخنرانی وزیر جوانی برخاست و ضمن تشکر گفت:” ما در وزارت‌ کشور یک مشکلی که‌ داریم، که به مجلس هم برمی گردد، مثلا انجمن هایی که در حوزه سیاسی دارند فعالیت می‌کنند، مشخصا حوزه روابط عمومی، روابط بین فردی، روابط بین شرکت کار می کنند با چالشی در وزارت کشور مواجه‌ هستند که عملا با‌ مجوزهایی که می دهند دارند تعلل می کنند. الان انجمن…..که هستیم تمدید مجوز نکردند. می گویند مجلس‌ مصوبه‌ نکرده است. خب اگر شما دنبال ضد انقلاب هستید، مجوز بدهید که ضد انقلاب را پیدا کنیم. وقتی مجوز ندهید که نمی شود ضد انقلاب ها را پیدا کرد. یک بخشی مربوط به شما است و بک بخشی مجلس”

وزیر کشور گفت:” آن بخشی که مربوط به ما است، حتمأ برادر عزیز آقای عباسی پیگیری می کند.

میرزایی نزد او رفت و پرسید از کدام انجمن‌ است‌. او گفت:” انجمن‌ روابط عمومی ایران “

پس از سخنرانی وزیر جوایزی به چند انجمن‌ اهدا شد.

مجری شعری را تقدیم کرد به تمام کسانی که دانه هستند و به فکر فضای پیرامون اجتماعی خودشان هستند «در درون هرسیب دانه‌ی محدودی است ، در دل هر دانه سیب ها نا محدود، چیستانیست عجیب، دانه باشیم نه سیب» و بعد خانم فاطمه عبادی را معرفی کرد که سه موضوع : سمن‌ها، عاشورا و انتظار را در قالب یک اثر هنری نمایش دهد و خانم عبادی در یک نقاشی روی شن به همراه موسیقی در ده دقیقه این اثر را ارائه داد. سپس اعلام کردند از ساعت ۱۲:۱۵ تا ۱۳:۳۰ را برای ناهار و نماز در نظر گرفتند و اعلام کردند از ساعت ۱:۳۰ ادامه برنامه را با دو موضوع: نشست هم‌اندیشی و پنل پاسخگویی خدمات مورد نیاز، خواهند داشت و چند تا از دوستان تجربیات موفق‌شان را به اشتراک خواهند گذاشت.  در مدت وقفه ناهار، خانم زهره الهیان و دکتر عباسی از غرفه ها بازدید میکردند. غرفه ها لزوماً از وزارت کشور مجوز نداشتند و موضوعات کاریشان به صورت چشمگیری مذهبی و ازدواج بود. از «انجمن حمایت از بیماران کلیوی ایران» اطلاعات گرفتیم و از ما خواست نام انجمن و شماره تماس بدهیم که شماره دفتر انجمن را دادیم. از تعدادی از غرفه ها بروشور گرفتیم.

کنار نمازخانه فرش پهن کرده بودند و زنان و مردان روی آن دراز کشده بودند یا غذا می خوردند که خیلی ظاهر هیاتی واری داشت. نهار ساندویچ کالباس دادند که آن را داخل یک جعبه بزرگ گذاشته بودند و علیرغم اینکه گفته بودند تا ساعت ۱۳:۳۰ زمان نهار است، ساعت ۱۳:۱۵ غذایشان تمام شده بود.

حدود ساعت ۱۳:۳۵ مجری در شروع دوباره برنامه اعلام کرد که از چهار، پنج دستگاه قول گرفتند که بیایند و پاسخگوی سوالات باشند. اولین و مهم‌ترینشان از خود سازمان امور اجتماعی کشور و معاونت اجتماعی دکتر ولیئی و از سازمان تامین اجتماعی، شهرداری تهران و سازمان امور مالیاتی هم مهمان خواهند داشت. از اداره کل ثبت شرکت ها آقای کاظمی پور خسروی معاون اداره ثبت موسسات غیر تجاری و آقای محمد عابدینی از کارشناسان حقوقی اداره کل برای پاسخگویی به سوالات آمدند.

ابتدا آقای کاظمی گفت «نکته ی مهمی که باعث شده عزیزان را در ثبت تشکل ها و سمن ها با چالش مواجه کند اساسنامه آنهاست و سعی ما در جلسات بر این بوده که این اساسنامه ها طوری تنظیم شود که ثبت را تسهیل کند و آن مواد دست و پا گیر از قبیل رسمیت جلسات، تشریفات دعوت و نحوه ی برگزاری جلسات است که اگر ما بتوانیم آنرا تسهیل کنیم بسیاری مشکلات رفع خواهد شد.  مثلا لزومی ندارد که یک سمن دعوتی را که به عمل می آورد حتما روزنامه ای و رسمی باشد و میتواند مجازی باشد و مواردی از این قبیل. نکته بعدی موضوع فعالیت سمن ها است (بر اساس مواد ۵۸۴، ۵۸۵ قانون تجارت بر لایحه اصلاحی آیین نامه اجرایی) موضوع فعالیت سمن ها نباید مشتمل بر موضوعات تجاری باشد. ممکن است سمنی فعالیتش خیریه باشد و در کنار فعالیتش خرید و فروش هم داشته باشد که از نظر قانونی بلا اشکال است اما غایت نهایی فعالیت سمن نباید تجاری باشد یا ممکن است تولیدی ای داشته باشد و از محل درآمد آن، هدف غایی خودش را تامین کند که این هم ایرادی ندارد.» در مورد موضوعات  فعالیت سمن ها گفت «موضوع فعالیت باید بر اساس کدهای ISIC تنظیم شود، کدهایی که به صورت استاندارد جهانی از طرف سازمان ملی آمار ارائه شده. اساسنامه ها باید بصورت استاندارد باشد. موسسات غیرتجاری، ماهیت غیرتجاری دارند و نمی توانند سهم الشرکه ای داشته باشند و سودی برای خودشان در اساسنامه در نظر بگیرند.»  از نظر آموزشی در مورد بحث های آموزشی و حقوقی هم اعلام آمادگی کرد.

آقای عابدینی در مورد سامانه جامع ثبت شرکت ها توضیحاتی داد و اعلام آمادگی کرد هر مشکلی در هر زمان و هرجای ایران باشد  خانم محمدی از مجموعه مشارکت های اجتماعی انعکاس دهند.  و گفت «بحث  امضا و پرداخت به صورت الکترونیکی و نحوه اخذ توکن امضاها بررسی شده و اطلاعات را به مجموعه دکتر ولیئی اعلام می کنیم و دغدغه ی حضور با این طرح تقریبا برطرف شده. و این طرح از اول شهریور در کل کشور انجام میشود و دو ماه است که در تهران انجام می شود و ثبت شرکت دیگر بدون حضور فیزیکی خواهد بود.»

آقای محمدی معاون بیمه تامین اجتماعی هم به جمع آنها اضافه شد. در ادامه آقای ولیئی عنوان کرد که «وزارت کشور دستگاهی است که نسبت به صدور پروانه برای سازمان های مردم نهاد اقدام میکند و گفت باید برای تمدیدها پروانه ثبت شرکت هفت گام و برای تاسیس ها ۱۱ گام برای ثبت شرکت برداشته شود: گام اول : ثبت اطلاعات در سامانه پرتال وزارت کشور. گام دوم: اطلاعات به کارگروه ماده ۱۴ می آید که یک کارگروه تخصصی است  که بعد از بررسی، نامه ای تنظیم و از مرجع تخصصی خودش استعلام میکنند که این مقداری زمان بر است و مربوط به ما نیست و بعد از تایید  به شورای ملی توسعه میرود که جلساتش (استانی، شهرستانی و ملی) دو هفته یکبار برگزار می شود و یک تقویم زمانی از اول فروردین تا ۲۹ اسفند همراه با ساعت و مکان جلسه در وزارت کشور دارد.  و بعد مرحله مربوط به استعلامات است که از دستگاه های نظارتی انجام میدهند. و مواردی بوده که فرم اساسنامه را دیر برگردانند که وقتی فرم را برنگردانند سامانه همان جا متوقف میشود.  فرم ها را برگردانید یک سری اصلاحات به صورت دستی اعمال میشود و برای سامانه ثبت میرود. کار در اداره ثبت به طور متوسط ۴۹ روز طول می کشد در صورتی که خود اداره ثبت گفته بود ۱ روزه انجام می شود بعد از ثبت برمیگردد برای ما و بعد از اصلاحات برای صدور پروانه می رود.» در ادامه توضیحاتی در مورد جلسه ای که دوستان اداره ثبت و کارشناسان خودشان داشتند ارائه کرد و از سه رویکرد ساده نام برد که می تواند طول مدت اخذ پروانه را از ۴۹ روز به یک هفته برسانند: «یکی اینکه کلمه  اول در نام سمن‌ها «انجمن»، کلمه ی دوم «مردم نهاد» بیاید که همان اول مشخص میکند مرجع صدور مجوز کجا هست. دوم طبق توافقی که با اداره ثبت شرکت ها کردند  نام های ممنوعه و غیر ممنوعه را اعلام کنند که در سایت وزارت کشور اعلام کنند. سوم هم تهیه یک کارتابل الکترونیکی بین وزارت کشور و سازمان ثبت شرکت هاست‌ چه برای تمدید و چه برای تاسیس و گفت سعی کردیم طول مدت اخذ پروانه  کم شود و تشکل هایی که ایجاد میشود تخصصی باشند و عام نباشند.»  و در مورد عدم ارائه گزارش عملکرد سالانه  موسسات به وزارت کشور گفت «صبح از افراد تقدیر کردیم نه از موسسات. کسانی که مو سفیدند و بالای ۵۰ سال فعالیت اجتماعی دارند و بالای ۷۰ سال سن دارند و لفظ پیشکسوتان خدمت را به کار بردیم. تلاش ما بر این هست که NGOای تاسیس شد حالا چکار میخواهد بکند و مهم ترین هدف این است که افراد یکدیگر را پیدا کنند و بتوانیم شبکه سازی بکنیم. مثلا امروز خیلی تلاش کردیم که افراد کارت های سینه ای که میزنند رنگ های مختلف باشد. مثلا افرادی که در زمینه محیط زیست فعال هستند کارت هایشان سبز باشد، آنهایی که در زمینه بیکاری فعالند آبی باشند تا شبکه سازی کنیم و هم افزایی ایجاد کنیم.»

 بعد از این نشست، جلسه به پرسش و پاسخ اختصاص یافت و نمایندگان سازمان هایی که ان جی اوها به نحوی با آنها سروکار دارند روی سن حضور یافته و به سوالات پاسخ دادند. نمایندگانی از سازمان ثبت، بیمه، شهرداری، مالیات به سوالات تشکل ها پاسخ دادند. به علت زیاد بودن سوالات به برخی از آنها پاسخ داده نشد. سوالات بخش ثبت ایراداتی به سایت سازمان ثبت و پست کردن چند باره مدارک و ایرادات واهی که بعضا این سامانه وارد می کند بود. این بخش حدود ساعت ۱۵:۳۰ پایان یافت. نظم جلسه در این بخش به علت پرسیدن سوالات و همهمه حاضرین خیلی پایین بود.

بخش نهایی برنامه دعوت از نمایندگان ۴ ان جی او بود که تجارب زیسته خود را در حوزه کار داوطلبانه مطرح کنند.

نفر اول علیرضا ترقی جاه، مدیرعامل مدرسه سیمرغ بود که از تجربه «تسهیل گری اجتماعی» در مشارکت اجتماعی صحبت کرد. او و همکارانش در زرند کرمان تلاش کرده بودند که در حوزه کودکی( کودکان) بین همه ارگان هایی که به نحوی با کودکی در ارتباط هستند از جمله سازمان بهزیستی و مهد کودک ها، آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، کانون پرورش فکری کودکان، فرمانداری و … هم افزایی ایجاد کنند و برنامه هایی برای کودکان در زرند کرمان با کمک همه ارگان ها ایجاد نمایند.

او از تجربه تشکیل کمیته ای حرف زد که رئیس آن فرماندار و اعضای آن همه این سازمان ها بودند و گفت که نقش ان جی او آنها فقط تسهیل ارتباط بین این ارگان ها بوده که کار موازی و مخالف هم انجام ندهند و به همدیگر متصل شوند.

او شماره پیامک شان را هم برای ارتباط به همه داد: ۹۰۰۰۳۷۸۹

نفر بعدی علیرضا نبی از ان جی اویی در مشهد بود. او همان فردی است که کارخانه آرشیا (زیتون و… ) را در مشهد تاسیس کرده و شرط استخدام در آن داشتن سوء پیشینه است. او در مورد استخدام این افراد و عشق و اعتماد به آنها صحبت کرد و گفت خودش و فرزندانش هم پا به پای بقیه در کارخانه کار می کنند و اساس این کسب و کار را مشارکت جمعی همه تیم شان دانست. در حال حاضر ۱۰۵۷ نفر در این کارخانه مشغول به کار هستند.

نفر سوم علیرضا آتشک از موسسه رعد الغدیر بود و در مورد کارآفرینی اجتماعی صحبت کرد. او از تجربه خودش و همکارانش از سال ۱۳۸۰ برای ایجاد کار برای معلولین صحبت کرد. نمونه هایی از تجارب آنها ایجاد غرفه نان و صبحانه ریحون در تمام ۴۰ ایستگاه مترو در تهران بود. او از کمک ها و همراهی هایی که در طی این سالها دریافت کرده و برخوردهای منفی و زننده برخی مسئولان نیز صحبت کرد و گله کرد که فشارهایی وجود دارد و گفت «نمی خواهم حرف سیاسی بزنم ولی کار ایران را به خود مردم ایران بسپارید. به خدا که مشکلات حل میشود و ایران گلستان میشود.»

نفر آخر (محمد حسین برکوک از موسسه السابقون) بود که در مورد تجربه کار جهادی در استان سیستان و بلوچستان در حوزه آموزش صحبت کرد. تیم آنها از سال ۱۳۸۵ در این استان مشغول به فعالیت شدند و تلاش کردند با شبکه سازی به آموزش کودکان و نوجوانان این استان کمک کنند. گفت امروز تیم ما گسترده شده و آن کسانی که زمانی به آنها آموزش دادیم الان خودشان توانستند مسئولیتی در این استان چه در خانه بهداشت و آموزش و پرورش و چه در سطح کلان تر بگیرند و شبکه قوی تری شکل دادیم.

اختتامیه برنامه هم صحبتهای مصطفی زمانیان بود که توضیح داد که بیشتر زحمت و هزینه این برنامه را  تیمی از ان جی او ها برگزار کردند و از همه ان جی اوهایی که در این برنامه شرکت کرده بودند و همچنین از نیروی خدماتی وزارت کشور تشکر کرد.

لازم به ذکر است که ساعت ۴ اجازه ورود به اردشیرزاده و قائدرحمتی را ندادند و گفتند که گیت ( ایکس_ری) بسته شده و فرد جدید راه نمی دهیم، به همین خاطر نوعی و احمدی یک ساعت پایانی را نیز در برنامه حضور داشتند.

 


پیوند کوتاه به این مطلب:

https://freudianassociation.org/?p=69431

  تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲، ساعت: 20:28